MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik ve
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sınav Yönergesi kapsamında düzenlenen tarım yayımcısı/danışmanı
sertifikalarının değiştirilmesi veya herhangi bir nedenle yeniden düzenlenmesi için başvurular ve
başvuru esnasında istenen belgeler ile birlikte elektronik ortam üzerinden Başkanlığa gönderilmesi bu
talimat ile açıklanmaktadır.
Başvuru Yeri ve Başvuruların Değerlendirilmesi
MADDE 2- (1) Tarım yayımcısı/danışmanı sertifika değişikliği veya herhangi bir nedenle yeniden
düzenlenmesi için başvurular istenilen belgeler ile elektronik ortamda e-Devlet kapısından veya İl
Müdürlüğünden yapılır.
(2) Sertifika değişikliğinde istenilen belgeler elektronik ortamda ilgili kurumun servis
sağlayıcılarından temin edilir. Ancak temin edilemeyen belgeler asılları gösterilerek bir sureti İl
Müdürlüğüne teslim edilir.
(3) Başvurular, elektronik ortamda engelleyici arıza ve benzeri gibi bir durum olduğunda İl
Müdürlüğünden yapılır.
(4) Elektronik ortamda e-Devlet kapısından yapılan başvurular İl Müdürlüğü tarafından
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Bilgi Sistemin(TYDBİS) de incelenerek eksik belgesi bulunmayan
başvurular onaylanmak üzere Başkanlığa gönderilir.
(5) İl Müdürlüğünden yapılan başvurular incelenerek eksik belgesi bulunmayan başvurular
Belgenet üzerinden Başkanlığa gönderilir.
(6) İl Müdürlüğünce yapılan değerlendirmede eksik belgesi olan başvurular Başkanlığa
gönderilmez.
Sertifikaların Değiştirilmesi ve Başvuruda İstenilen Belgeler
Uzman tarım yayımcısı/danışmanı sertifikası başvuru işlemi
MADDE 3-(1) Uzman tarım yayımcısı sertifika başvurusu için; tarımla ilgili lisans mezunu olup tarım
yayımcısı sertifikasına sahip kişiler, en az üç yıl süreyle bilfiil tarımsal yayım hizmetlerinde görev
yaptığına dair en üst kurum amiri onaylı hizmet belgesi ile birlikte başvuru yapar.
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu.
b) Kişinin çalıştığı kurumun en üst amiri onaylı tarımsal yayım hizmetlerinde bilfiil üç yıl
çalıştığını gösterir hizmet belgesi. Bu sürede kişi birden fazla kurumda çalışmışsa her
kurumdan ayrı ayrı düzenlenen belge. Bu belgenin düzenlenebilmesi için kişinin İl
Müdürlüğü/Bakanlık biriminin tarımsal yayım hizmetlerini yürüten birimde çalışmış olması
gerekmektedir. Belgelerde çalışma süreleri gün ay ve yıl olarak bildirilir.
(2) Uzman tarım danışmanı sertifika başvurusu için; Tarımla ilgili lisans mezunu olup tarım
danışmanı sertifikasına sahip kişiler, en az üç yıl süreyle bilfiil tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görev yapan kişiler yapar.
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu,
b) Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerinde çalıştığını beyan ettiği tarih için Sosyal Güvenlik
Kurumundan çalıştığı kurumca prim ödemelerini gösteren belge,
c) Onaylı hizmet sözleşmesi/sözleşmeleri, hizmet sözleşmelerinin görev tanımında tarımsal
danışmanlık hizmeti yer almalıdır.
2
d) Çalıştığı kurumun en üst yöneticisinin imzası ile düzenlenen ve belgede tarih ve sayı yer almak
koşuluyla tarımsal danışmanlık hizmetlerinde en az üç yıl çalıştığını gösteren belge. Bu sürede
birden fazla kurumda çalışmışsa her kurum tarafından ayrı ayrı düzenlenen belge.
e) Bakanlıkça yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanları bu fıkranın Başvuru dilekçesi /
başvuru formu ile Sosyal Güvenlik Kurumundan alınan ve bireysel prim ödemesini gösteren
belgeyi ibraz eder.
Tarım yayımcısı sertifikasının tarım danışmanı sertifikasına veya tarım danışmanı
sertifikasının tarım yayımcısı sertifikasına dönüştürülmesi başvuru işlemi
MADDE 4- (1) Tarım yayımcısı sertifikasının tarım danışmanı sertifikasına dönüştürülmesi başvuru
işlemi;
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu,
b) Emekli olduğunu gösteren Personel Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen hizmet belgesi
ya da istifa ettiğini gösteren belge.
(2) Tarım danışmanı sertifikasının tarım yayımcısı sertifikasına dönüştürülmesi başvuru işlemi;
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu
b) Kişinin kamuya atandığını gösteren Personel Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen hizmet
belgesi.
MADDE 5- Teknisyen/tekniker tarım yayımcısı sertifikasının tekniker tarım yayımcısı/tarım
yayımcısı sertifikasına dönüştürülmesi başvuru işlemi;
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu
b) Tarımsal alanda ön lisans/lisans düzeyinde mezuniyet belgesi,
MADDE 6- Teknisyen/tekniker tarım danışmanı sertifikasının tekniker tarım danışmanı/tarım
danışmanı sertifikasına dönüştürülmesi başvuru işlemi;
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu
b) Tarımsal alanda ön lisans/lisans düzeyinde mezuniyet belgesi,
Tarım yayımcısı/tarım danışmanı sertifikalarının adı veya soyadı değişikliği başvuru işlemi;
MADDE 7- (1) Kişi adı-soyadı değişikliğinden dolayı sertifika başvuru işlemi;
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu
b) Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı.
Tarım yayımcısı/tarım danışmanı sertifikalarında bölüm değişikliği başvuru işlemi;
MADDE 8- (1) Yalnızca tarımla ilgili lisans mezunu olan ve tarımla ilgili lisansüstü eğitimini
tamamlayanlar, talep etmeleri ve Başkanlıkça uygun görülmesi halinde lisansüstü eğitimini
tamamladığı bölümde sertifika verilir.
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu
b) Tarımsal alanda lisansüstü düzeyinde mezuniyet belgesi,
Sınavsız Tarım yayımcısı/tarım danışmanı sertifika başvuru işlemleri
MADDE 9- Kişiye sınavsız Tarım Yayımcısı/Danışmanı Sertifikası düzenlenebilmesi için bu
maddenin b), c) ve d) bentlerinde yer alan belgelerden birine sahip olması gerekmektedir.
a) Başvuru dilekçesi / başvuru formu,
3
b) Tarım politikası ve yayım anabilim dalında veya tarımsal yayım konusunda doktora ve üzeri
akademik kariyer belgesi,
c) Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitimi eğitici belgesi,
d) Tarımla ilgili lisans mezunu olup Bakanlık İl Müdürlüğünde en az on yıl süre ile asaleten İl
Müdürlüğü veya Çiftçi Eğitim ve Yayım Şube Müdürlüğü/Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürlüğü veya İlçe Müdürlüğü yapmış olduğuna dair Personel Genel Müdürlüğü
tarafından düzenlenen hizmet belgesi.